- Etykiety
Etykiety
Etykiety UE / Klasy wydajnoœci
Europejska etykieta opony / klasy wydajnoœci
Na mocy rozporz¹dzenia (nr 1222/2009) Unia Europejska wprowadzi³a unijn¹ etykietê opon, która jest wi¹¿¹ca i identyczna dla wszystkich krajów cz³onkowskich UE. Rozporz¹dzenie dotyczy opon samochodowych, do lekkich pojazdów u¿ytkowych oraz opon do ciê¿kich pojazdów u¿ytkowych wyprodukowanych po 1 lipca 2012 r.
Testowane s¹ trzy ró¿ne obszary: opór toczenia, przyczepnoœæ na mokrej nawierzchni oraz poziom ha³asu toczenia powodowany przez oponê w trakcie jazdy.
Europejska etykieta opony nie dotyczy: opon bie¿nikowanych, profesjonalnych opon terenowych, opon wyœcigowych, opon z dodatkowymi elementami poprawiaj¹cymi przyczepnoœæ, np. opony z kolcami, opony kó³ zapasowych typu T, opony specjalne do monta¿u w pojazdach, które zosta³y po raz pierwszy zarejestrowane przed 1 paŸdziernika 1990 r., opony o maksymalnej dopuszczalnej prêdkoœci 80 km/h, opony do felg o œrednicy nominalnej 254 mm lub wiêkszej, lub wiêcej 635 mm.
Postanowienie Unii Europejskiej z jednej strony ma na celu promowanie efektywnoœci ekonomicznej i ekologicznej w ruchu drogowym oraz zwiêkszenia bezpieczeñstwa na drogach, z drugiej zaœ zapewnienie konsumentom wiêkszej przejrzystoœci produktów, pomagaj¹c przy tym w podjêciu w³aœciwej decyzji zakupowej.
Ju¿ na etapie wdra¿ania eksperci krytykuj¹ fakt, ¿e europejska etykieta opon niestety przedstawia tylko kilka cech produktu. Oprócz oporu toczenia, przyczepnoœci na mokrej nawierzchni i ha³asu toczenia, które s¹ przedmiotem etykietowania opon w UE, opony maj¹ znacznie wa¿niejsze i istotne dla bezpieczeñstwa w cechy, takie jak: w³aœciwoœci w zakresie aquaplaningu, stabilnoœæ jazdy, ¿ywotnoœæ, w³aœciwoœci hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, zachowanie w warunkach zimowych itp.
Producenci opon zwracaj¹ uwagê, ¿e wyniki testów przedstawiane przez ró¿ne instytucje i magazyny bran¿owe w dalszym ci¹gu s¹ wa¿nym noœnikiem informacji dla klientów koñcowych.
Oprócz standardowych kwalifikacji UE dotycz¹cych etykietowania opon, testy te zwykle koncentruj¹ siê na innych w³aœciwoœciach produktu zwi¹zanych z bezpieczeñstwem, które s¹ zawsze wa¿ne dla klienta koñcowego.