Etykieta opon UE obejmuje trzy elementy: - Opory toczenia (efektywność paliwowa):Symbol przedstawiający dystrybutor paliwa wyraża opór toczenia opony: im niższy, tym mniejsze zapotrzebowanie energetyczne oraz zużycie paliwa. Wskaźnik ten informuje konsumenta zarówno o efektywności energetycznej opony, jak i o jej wpływie na środowisko w postaci niższej emisji CO2.
Ocena jest wyrażona w klasach od "A" do "E", gdzie A oznacza najniższy opór toczenia, a E - najwyższy.
- Przyczepność na mokrej nawierzchniTen symbol oznacza przyczepność opony na mokrej nawierzchni.Przyczepność na mokrej nawierzchni jest kluczowym czynnikiem, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa prowadzenia. Czynnik ten ma ogromne znaczenie, ponieważ opona o doskonałej przyczepności na mokrej nawierzchni znacząco skraca drogę hamowania.
Im krótsza droga hamowania, tym lepsza klasa opony.
Klasyfikacja etykiet opon jest podzielona na klasy od „A” do „E”. Klasyfikacja przyczepności na mokrej nawierzchni odnosi się do drogi hamowania w porównaniu z oponą wzorcową. Opony klasy A mają znacznie krótszą drogę hamowania niż opony klasy E, co może uratować życie w sytuacji awaryjnej. - Poziom hałasuSymbol głośnika oznacza hałas, jaki wytwarza opona podczas toczenia po powierzchni drogi. Głośność jest mierzona w decybelach (dB). Emisja hałasu opon oddziaływuje na ogólne natężenie dźwięku wytwarzanego przez pojazd, a także wpływa na komfort jazdy oraz obciążenie środowiska powstałym hałasem. Im więcej czarnych fal znajduje się na symbolu, tym głośniejsze opony.
Hałas toczenia opony (oceny A, B, C) to po prostu głośność, jaką opona wytwarza podczas jazdy. Europejska etykieta opony przedstawia poziom hałasu toczenia w decybelach. Oprócz informacji zawartych na etykiecie przy zakupie opony należy również wziąć pod uwagę inne czynniki, takie jak: wytrzymałość oraz jakość opony.
Opony zaprojektowane do ciężkich warunków zimowych posiadają na ściance bocznej symbol „trzech szczytów górskich oraz śniegu” lub napis „Alpine”. Skandynawskie opony zimowe do użytku na oblodzonych nawierzchniach mają nowy symbol przedstawiający lodowy stalagmit.
Symbol przedstawiający dystrybutor paliwa wyraża opór toczenia opony: im niższy, tym mniejsze zapotrzebowanie energetyczne oraz zużycie paliwa. Wskaźnik ten informuje konsumenta zarówno o efektywności energetycznej opony, jak i o jej wpływie na środowisko w postaci niższej emisji CO2.
Oszczędność paliwa, jaką można osiągnąć dzięki oponie, ma te same oceny, co jej poziom bezpieczeństwa. Jednak w tym przypadku klasyfikacja jest jasno określona za pomocą kolorowego piktogramu, który odpowiada znormalizowanemu piktogramowi używanemu w całej UE w odniesieniu do efektywności energetycznej.
Ocena odbywa się w 5 klasach od „A” do „E” według zaktualizowanej klasyfikacji z 2021 roku. Przeskok o jedną klasę to oszczędność ok. 0,1 litra paliwa na 100 km, a czasem nawet więcej.
Wartości graniczne dla klasyfikacji oporu toczenia
Ten symbol oznacza przyczepność opony na mokrej nawierzchni. Przyczepność na mokrej nawierzchni jest kluczowym czynnikiem, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa prowadzenia. Czynnik ten ma ogromne znaczenie, ponieważ opona o doskonałej przyczepności na mokrej nawierzchni znacząco skraca drogę hamowania.
Klasyfikacja etykiety opony jest podzielona na klasy od „A” do „E”. Różnica drogi hamowania między klasami mierzona jest na mokrej nawierzchni przy prędkości wyjściowej 80 km/h pomiędzy jedną a dwoma długościami pojazdu (3,0 - 6,0m), w przybliżeniu 4,5m.
Wartości graniczne dla klasyfikacji przyczepności na mokrej nawierzchni
Symbol głośnika oznacza hałas, jaki wytwarza opona podczas toczenia po powierzchni drogi. Głośność jest mierzona w decybelach (dB). Emisja hałasu opon oddziaływuje na ogólne natężenie dźwięku wytwarzanego przez pojazd, a także wpływa na komfort jazdy oraz obciążenie środowiska powstałym hałasem. Im więcej czarnych fal znajduje się na symbolu, tym głośniejsze opony.
Hałas toczenia opony (oceny A, B, C) to po prostu głośność, jaką opona wytwarza podczas jazdy.Europejska etykiet opony przedstawia poziom hałasu toczenia w decybelach. Oprócz informacji zawartych na etykiecie opony przy zakupie opony należy również wziąć pod uwagę inne czynniki, takie jak: żywotność czy jakość opony.
Klasyfikacja ta odpowiada standardowej wartości granicznej UE zgodnie z dyrektywą „2001/43 / WE”, która obowiązywała do 10/2012 i była aktualizowana od 2020 r. z ustawową aktywacją od 2021 r.
Europejska etykieta opony informuje klientów o trzech ważnych kryteriach: oporze toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz emisji hałasu. Istnieją jednak inne ważne właściwości produktu związane z bezpieczeństwem, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze nowych opon. Są to np. zdolność zapobiegania zjawisku aquaplaningu, stabilność jazdy, żywotność, skuteczność hamowania na suchej i mokrej nawierzchni oraz zachowanie w warunkach zimowych.
Producenci zwracają uwagę, że oznakowanie opon w UE nie powinno być postrzegane jako substytut dodatkowych, bardziej szczegółowych informacji, które można uzyskać ze źródeł naukowych, takich jak testy opon i magazyny branżowe. Etykieta opony może czasami dawać jedynie ograniczony podgląd osiągów opony, zwłaszcza opon zimowych, ponieważ etykieta nie wskazuje żadnej formy osiągów w warunkach zimowych. Testy opon przeprowadzane przez magazyny motoryzacyjne są nadal jednym z najważniejszych i najbardziej znaczących źródeł informacji o osiągach opon dla użytkownika końcowego, ponieważ często badają do 11 innych właściwości opon istotnych dla bezpieczeństwa, oprócz trzech kryteriów określonych w europejskiej etykiecie opony. Serwis www.testopon.com to ogromna, międzynarodowa i niezależna platforma ocen opon konsumenckich, na której wielu kierowców testowało i oceniało swoje opony w normalnych warunkach drogowych. Warto z niej skorzystać przed zakupem odpowiedniego ogumienia dla siebie.