Zalecenia co do przebiegu pracy, jeśli klient życzy sobie diagnozy i rozwiązania problemu przy zapaleniu się lampki ostrzegawczej, konserwacji TPMS lub serwisie opon (np. wymiana opon, montaż/demontaż):
Pamiętaj:
Ponieważ sprawny TPMS stanowi część pozwolenia na eksploatację, warsztat musi zapewnić jego sprawność po każdej ingerencji. Zgodnie z tym, dokumentacja stanu TPMS przed i po przeprowadzeniu konserwacji, diagnozy i zlecenia klienta stanowi zabezpieczenie w ramach odpowiedzialności i gwarancji.
Aby być przygotowanym na klientów z bezpośrednim TPMS w pojeździe, konieczne są następujące środki.
Zalety
Wady
Rozwiązanie:
Kompensowanie zwiększonych nakładów czasowych poprzez dobre przygotowanie do pracy, np. omówienie zlecenia telefonicznie lub terminowe dostarczenie materiału.
Lepsze rozumienie zwiększonych kosztów dzięki dobremu doradztwu i informowaniu klientów o TPMS ze wskazaniem na przepisy prawa oraz podkreśleniem aspektu bezpieczeństwa.
Kwalifikacje personelu zdobywane w toku samodzielnej nauki, treningów lub szkoleń, sprawne przekazywanie informacji i komunikacja między pracownikami w celu ugruntowania know-how.
Obowiązek posiadania TPMS wiąże się z licznymi zmianami i wyzwaniami dla warsztatów, przede wszystkim ze względu na technologię bezpośrednich TPMS. Trend rynkowy kształtuje się w odniesieniu do popularności TPMS bardzo pozytywnie i z tego powodu korzystne jest wczesne przygotowanie się na tę technologię.
Przy przygotowaniach do pracy z bezpośrednim TPMS pomocne będą poniższe punkty:
Każdy producent może użyć do oryginalnego wyposażenia pojazdów innego typu czujników. Z tego powodu na rynku dostępnych jest ponad 150 różnych modeli czujników.
Wymogi:
Czujniki oryginalne są wstępnie zaprogramowane z uwzględnieniem szczegółów specyficznych dla danego pojazdu. Czujnik można zatem stosować tylko w określonych pojazdach. Z powodu mnogości różnych czujników stan magazynu i związany kapitał warsztatu znacznie się zwiększają (w magazynie powinny się znajdować co najmniej 4 sztuki najważniejszych oryginalnych czujników), by móc zadowalająco obsłużyć klienta.
Nieprogramowane czujniki uniwersalne nie są wstępnie zaprogramowane i można je bez problemu zamontować w większości pojazdów. Nie potrzeba zatem tak wielu czujników, jak w przypadku czujników oryginalnych, by odpowiednio obsłużyć wszystkich klientów (wystarczający jest podstawowy zapas czujników uniwersalnych). Do czujników uniwersalnych potrzebne jest jednak dodatkowo specjalne narzędzie do programowania, by móc zaprogramować czujniki specyficznie dla pojazdu. Narzędzie to odczytuje w pierwszej kolejności dane techniczne pojazdu i pozycję opony, w której znajduje się programowany czujnik (np. z przodu po lewej). Jednocześnie programator rozpoznaje czujnik oryginalny (w zależności od oprogramowania np. poprzez wprowadzenie ID czujnika lub automatyczne rejestrowanie po przyłożeniu oryginalnego czujnika) a zebrane dane wykorzystywane są do programowania nowego czujnika. Czujnik oryginalny jest w ten sposób „naśladowany”. Jeśli brak dostępnego starego czujnika oryginalnego, za pośrednictwem narzędzia do programowania można utworzyć nowe ID czujnika.
Bezpośrednie TPMS warunkują zmiany w procesach pracy przy konserwacji i serwisie opon w warsztatach.
Ważne jest, by przygotować na te zmiany pracowników, żeby móc fachowo obsłużyć wszystkich klientów i żeby przy doradztwie i konfigurowaniu TPMS nie występowały błędy. Zaleca się wysłanie pracowników na specjalne szkolenia, by nauczyli się postępowania z TPMS. Wiele firm oferuje szkolenia TPMS.
Klienta należy informować o:
Szkolenie pracowników:
Do montażu i demontażu czujników potrzebne jest specjalne narzędzie. Narzędzie to ułatwia montaż/demontaż czujników i gwarantuje, że nakrętka i wentyl do trzymania czujnika mocowane są z właściwym momentem obrotowym.
Czujniki umieszcza się wewnątrz opony przez określone wentyle:
Do mocowania można wybrać wentyle aluminiowe lub snap-in (gumowe), przy czym dla obu typów dostępne są inne wersje czujników (gwarancja kompatybilności wentyla i czujnika). Wentyl typu snap-in jest z reguły tańszy i łatwiejszy w montażu od wentyla aluminiowego. Wentyli tego typu nie można jednak stosować od prędkości maksymalnych 210 km/h z powodu wpływu siły odśrodkowej. Do takich prędkości trzeba stosować wentyle aluminiowe. Przy każdej wymianie opon należy przeprowadzić konserwację wentyla, wymieniając wkład, zatyczkę, nakrętkę, podkładkę i uszczelkę. Do takiej konserwacji dostępne są specjalne zestawy serwisowe, które zawierają potrzebne części zamienne.
Wentyl snap-in:
Wentyl aluminiowy:
Na co trzeba zwracać uwagę przy zamawianiu lub samodzielnym wykonywaniu kompletnych kół?
Przy pojazdach z bezpośrednim TPMS należy pamiętać o następujących punktach:
Po zaprogramowaniu i zamontowaniu czujników w kole należy zagwarantować, by pojazd również rozpoznał czujnik i by działała komunikacja pomiędzy czujnikiem a urządzeniem odczytującym. W tym celu należy aktywować czujniki centralnego odbiornika (jednostka sterująca i przetwarzająca dane TPMS), jeśli użyto nowego ID czujnika/ utworzono lub zmieniono pierwotną pozycję koła czujnika.
Istnieją trzy sposoby wczytania/programowania nowego czujnika (w zależności od możliwości pojazdu):
Istnieją różne narzędzia do programowania/diagnostyki z różnymi funkcjami w przedziale cenowym od 500 do 1 500 euro.
Narzędzia do diagnostyki wchodzą w kontakt z czujnikiem na drodze radiowej, tak że usterki w TPMS można wyświetlić na wyświetlaczu narzędzia. Z reguły urządzenia tej klasy cenowej posiadają funkcję bezpośredniego podłączenia do OBD i wczytywania w ten sposób czujników. Do programowania czujników uniwersalnych z danymi typowymi dla pojazdu i sklonowanym lub nowo utworzonym ID czujnika konieczne jest narzędzie do programowania. Przy użyciu niektórych narzędzi możliwe jest nawet uzyskanie dostępu do już zamontowanych czujników drogą radiową i ich ponowne programowanie.
Jeździsz samochodem osobowym lub kempingowym? Jeśli tak, musisz wiedzieć, że:
Pośredni lub bezpośredni TPMS montowany jest już przy produkcji pojazdu. Jeśli producent nie zamontował w pojeździe TPMS, doposażenie nie jest konieczne, ponieważ wówczas pojazd nie podlega obowiązkowi TPMS.
Warsztat oferujący serwis TPMS poinformuje Państwa o częściach zamiennych, jak np. zestaw serwisowy do konserwacji wentyla czy czujnik zamienny.
Prosimy pamiętać, że z powodu kompleksowej technologii TPMS w celu wymiany opon, przeprowadzenia prac konserwacyjnych i w przypadku problemów (np. ostrzeżenie na wyświetlaczu) warto zwrócić się do warsztatu specjalistycznego, który posiada odpowiednie narzędzie specjalne i do programowania.
Przy zastosowaniu zestawów do naprawy opon, np. sprayu do opon, może dojść do reakcji chemicznych, które powodują uszkodzenie czujnika i opony.
W przypadku bezpośrednich TPMS przy serwisie opon należy zawsze sprawdzić czujniki.
Pojazdy, które podlegają obowiązkowi TPMS, muszą mieć czujniki we wszystkich oponach.
Jeśli w pojeździe montowana jest nowa opona, również w niej należy zamontować czujnik kompatybilny z TPMS w pojeździe.
Należy bezzwłocznie zgłosić się do warsztatu lub odstawić pojazd i skontaktować się z pomocą drogową, ponieważ opona jest uszkodzona i nie można zagwarantować bezpiecznej jazdy.
Wentyle do czujników podlegają naturalnemu zużyciu i muszą być regularnie konserwowane (zalecenie: przy każdej zmianie opon).
Konserwację może przeprowadzić warsztat z serwisem TPMS.
Przy bezpośrednim TPMS podczas serwisu opon należy mieć na uwadze poniższe:
Jeśli na wyświetlaczu pojazdu wyświetli się sygnał ostrzegawczy, należy bezzwłocznie zgłosić się do warsztatu, ponieważ albo TPMS jest niesprawny, albo wystąpił spadek ciśnienia.
W pojazdach, które podlegają obowiązkowi TPMS, pośredni lub bezpośredni TPMS zamontowano już w toku produkcji. W przeciwnym razie pojazd ten nie otrzymałby na terenie UE homologacji i dopuszczenia do ruchu.
Późniejszy montaż TPMS nie jest obowiązkowy.
Cel:
Zalety:
Ramy czasowe dla wyposażenia pojazdów w TPMS:
Bezpośredni lub pośredni TPMS musi być zintegrowany już w fazie produkcji pojazdu. Późniejsze doposażenie obowiązuje jako niezgodne z przepisami.
Właściwości TPMS zgodnie z prawem unijnym:
Wykorzystanie dostępnych czujników ESP/ABS poprzez obliczenie ciśnienia w oponach na podstawie obrotów i przesłanie danych do centralnej jednostki sterującej (ECU = Electronic Control Unit, elektroniczny moduł sterujący).
W przypadku straty ciśnienia:
Porównanie z bezpośrednim TPMS:
Monitorowanie ciśnienia w oponach za pomocą czujników w każdej oponie, które mierzą ciśnienie i temperaturę, wysyłanie zarejestrowanych danych drogą radiową do centralnego odbiornika, przetwarzanie danych, komunikat na wyświetlaczu dla kierowcy.
Porównanie z pośrednim TPMS:
W poniższych sytuacjach właściciel pojazdu lub warsztat wchodzi w kontakt z bezpośrednim TPMS:
Konsekwencje dla właściciela pojazdu:
Kompleksowa technologia TPMS utrudnia właścicielowi pojazdu samodzielne przeprowadzenie serwisu opon. Przy zapaleniu się lampki ostrzegawczej (np. uszkodzona opona lub uszkodzony czujnik) oraz przy wymianie opon właściciel potrzebuje warsztatu, oferującego odpowiedni serwis.
Konsekwencje dla warsztatu:
Warsztat musi się bezwzględnie przygotować na nową technologię i zawczasu przedsięwziąć środki, by móc obsługiwać klientów posiadających samochody z TPMS i uzyskać pozycję specjalisty w tej dziedzinie na rynku.
Obecnie wiele pojazdów posiada pośredni TPMS, dlatego warsztaty zostały skonfrontowane z oprogramowaniem i wymogami serwisowymi klientów już przed 1 listopada 2014 roku.
W kolejnych latach liczba pojazdów z TPMS będzie rosnąć. Wszystkie te pojazdy będą potrzebowały czujników zamiennych lub czujników do doposażenia opon zimowych. Dla warsztatów oznacza to ogromny potencjał związany z popytem na określone usługi.
Obok koniecznego know-how warsztaty będą musiały posiadać odpowiednie narzędzia (np. do diagnostyki problemów lub do programowania czujników) i części zamienne (np. uszczelki, wentyle lub całe czujniki).